Gamification
Formidling gennem spil og leg

Skabe involvering

En god måde at lave formidling til børn og familier, er ved at skabe spil som interagerer, og involverer dem i et narrativ, som de skal tage stilling til – f.eks. ved at vælge imellem flere mulige handligsforløb. Hos No Parking har vi god erfaring med denne slags spil.

Spil, Leg & læring

Learning by doing. Spil fungerer godt som en understøttende del af en udstilling, og til undervisning. Den legende indgang giver mulighed for at sætte sig selv ind i forskellige roller – og samtidig skabe nysgerrighed og interesse omkring et emne eller tema. Spil giver mulighed for at indfange det yngre publikum og få dem til at interagere og samarbejde.

Dilemmaspil

Når vi integrerer et spil, udformer vi det så flere kan overskue og benytte det samtidigt. På denne måde skabes der interaktion imellem de besøgende. Et godt dilemmaspil kan igangsætte en debat imellem de deltagende. Dilemmaspil kan integreres i en udstilling eller afvikles på en mobil platform. Det mobile dilemmaspil har den fordel, at det kan opbygges så de besøgende flytter sig rundt i en udstilling for at finde ledetråde.

Avatarspil

Med denne type spil benytter man en figur, som de besøgende skal lede rundt i et visuelt univers, og løse forskellige opgaver. Fordelen ved dette er at man feks kan opbygge et historisk univers, som spilleren skal udforskes, og derved samtidig skaber formidling om det historiske miljø. Denne type spil benytter ofte 3D-skabte miljøer, som vi har god erfaring med at opbygge.

Quiz

Spil kan også bruges til at teste publikums viden om den udstilling de befinder sig i. Hvis quiz’en kan tages med rundt på en mobil enhed, kan der skabes en slags skattejagt, hvor målet bliver at finde den nødvendige viden rundt omkring i udstillingen. Quiz kan skabe konkurrencestemning, og derved bidrage til god interaktion imellem de besøgende.

 

PRODUCTS