Viking
Interaktive installationer på Nationalmuseet

Kunde: Nationalmuseet

Produkt: Interaktivt spil for børn og unge

Vikingeskibet
Nationalmuseets udstilling “VIKING” tager udgangspunkt i fundet af verdens længste vikingeskib, der ikke før har været udstillet. Publikum bevæger sig rundt om det 37 meter lange vikingeskib, som er det centrale element i udstillingen. Omkring skibet vises der genstande og fortælles om vikingernes handel, krig, magt og religion. Det gennemgående tema er skibet og vikingetogtet.

Udvikling af interaktive elementer
No Parking blev engageret i den digitale formidling på et tidligt tidspunkt hvor Nationalmuseet endnu ikke havde fastlagt aktiviteterne i udstillingen. Man havde forinden foretaget en publikumsundersøgelse, der viste at der var stor efterspørgsel efter interaktive elementer. Det blev No Parkings første opgave at være med til at udvikle disse tiltag. Museet ønskede også at komme i kontakt med en ung målgruppe, der normalt ikke gider tage på museumsbesøg. Derfor besluttede vi at der skulle opbygges en aktivitet igennem udstillingen, der nærmest fungerer som et computerspil.

Interaktivt spil
“Det første togt” er en interaktiv installation med 6 forskellige poster igennem vikingeudstillingen, hvor man skal forsøge at blive en “ægte viking”. Installationen benytter Touchskærme, som man aktiverer ved hjælp af et spil-kort (RFID chip) som man får udleveret ved indgangen til udstillingen. På den første post opretter man brugernavn og vælger sprog. Herefter starter der en video, hvor man møder en viking der sender en på mission igennem udstillingen – man skal løse 4 opgaver på de næste 4 poster, for til sidst at komme på vikingetogt, hvor man kan handle eller plyndre.

Når man aktiverer de forskellige poster igennem udstillingen, startes en kort video der formidler om den aktuelle opgave. Man skal: handle, vælge våben, indgå alliancer, og ofre til guderne, før man kan komme på vikingetogt. Opgaverne er bygget op som i et computerspil hvor man kan følge med i hvad man optjener i spillet. Bagved kulissen er det en server der holder rede på ens handlinger igennem spillet og afgør om man har gjort sig fortjent til at blive “en ægte viking”. Resultatet vises på den sidste skærm, og kan deles på Facebook.

Case_Viking_screenshots

Udover den faste installation, der i alt benytter 12 Touchskærme med kortlæsere, har No Parking også lavet en mobil udgave af spillet til Skoletjenesten, der kan afvikles på iPads. Denne version benytter en billedgenkendelses-funktion, hvor man skal scanne opsatte markører i udstillingen, til at skabe den stedsspecifikke formidling. Desuden er applikationen udbygget med en opgavesektion hvor eleverne skal benytte iPad’en til at tage et foto af en genstand, samt svare på spørgsmål om deres overvejelser. Opgaverne kan senere præsenteres for andre i plenum.

Den digitale runesten
Oprindeligt var det meningen at resultatvisningen på vikingespillet, skulle vises digitalt via en projektion på en model af en runesten. Men man ønskede at frigøre den digitale runesten fra spillet, så det i stedet blev en installation hvor alle besøgende kunne skrive et eftermæle på den digitale runesten. No Parking lavede derfor en installation hvor man kan indtaste sin tekst på en Touchskærm, og se den blive “ristet” på runestenen. Applikationen benytter en 3D-engine der animerer teksten, så det ser ud som om den bliver slået ind i stenen. Endvidere benytter vi en Kinect til at detektere om publikum går forbi runestenen, hvilket udløser en animation der kortvarigt viser runestenens tekst i læselige latinske bogstaver.

Pressen
Udstillingen Viking har fået topkarakterer i de danske aviser. Politiken lavede enda en særskilt artikel om de interaktive tilbud i udstillingen, hvor især computerspillet blev fremhævet positivt. Viking udstillingen er en af de mest besøgte udstillinger i Nationalmuseets nyere tid.

Statistik
Viking spillet “Det første togt” blev benyttet af ikke mindre end 16.668 besøgende i udstillingsperioden fra 20. juni til 17. november 2013.