Mordet i Arresten
Interaktiv film for unge på Øhavsmuseet
Mordet i Arresten er en interaktiv mordgåde der er bygget op som et digitalt rollespil, hvor man interagerer med filmede skuespillere. Handlingen forgår på Faaborg Arrest, hvor der er sket et fiktivt mord anno 1945. Den besøgende på nutidens Ret & Straf museum i den gamle arrest, får udleveret en iPad og træder ind i rollen som et efterforsningshold der skal afhøre mistænkte, finde spor og til sidst gætte på en morder. Man benytter kameraet på iPad’en til sin efterforskning, som foregår rundt i det autentiske fængsel på 3 etager. No Parking har haft ansvar for filmens manuskript, instruktion og optagelse af skuespillere, grafik og programmering af en avanceret applikation.
Case_MordArresten-side-1
Filmproduktion med plads til improvisation
På manuskriptsiden blev der udarbejdet en yderst fyldestgørende “karakterbibel”, hvor såvel skuespillerne som udviklingsholdet kunne sætte sig ind i karaktererne, deres baggrund og motiver. For skuespillerne betød dette at de kunne være med til at skabe karakterernes særpræg og vi kunne planlægge præcist hvilke temaer og konflikter der skulle indgå i den flerstrengede handling. De mange filmklip afspejler brugerens efterforskning, således at man føler at ens handliger har konsekvens. For at skabe en troværdig filmoplevelse lavede vi ikke egentlig replikker til skuespillerne, men lod dem i stedet improvisere ud fra spørgsmål, som afspejlede de undersøgelser som brugeren foretager i spillet.
Case_MordArresten-side-2
Augmented Reality Engine
På programmeringssiden har No Parking benyttet en avanceret “engine” der er udviklet til Augmented Reality. Det betyder at iPad’ens kamera kan genkende spor og billeder som er placeret på forskellige lokaliteter i fængslet. Når brugeren peger iPaden på et af disse spor, afvikles der en video der svarer til lokationen, samtidig med at der tages højde for den tidligere handling i spillet. Brugeren får således en oplevelse af at skulle flytte sig rundt, lede efter spor, og sammenholde udsagn fra forskellige afhøringer. Resultaterne lagres på iPad’en som noter. Et kort viser hvor man har været og hvem man har afhørt. Til slut gætter man på hvem der er skyldig.

Andre muligheder med teknikken
Teknikken med at benytte iPad’ens kamera til at skabe lokationsbaseret digital formidling kan bruges til mange formål. Eksempelvis kan man lave en intelligent “Museums-guide”, der udover at afspille relevante video- eller lydfiler også kan guide en omkring i en udstilling. Eller man kan lave en skattejagt hvor man skal finde en genstand. Metoden kan også benyttes til at aktivere belysning eller andre eksterne effekter der forstærker en stedsspicifik oplevelse.