Murenes Minder


No Parking har deltaget i et innovativt udviklingsprojekt til Koldinghus, der benytter “Augmented Reality” til at skabe digital formidling om fortiden på iPad for børn. Applikationen er udformet som et spil, hvor børnene kan opleve fortidens genstande komme til live som animerede tredimensionelle figurer, der sender en rundt på det store slot – i jagten på at forhindre et fiktivt giftmord i Christian d. IV’s tid. Projektet er lavet i samarbejde med Spinderihallerne, Aalborg universitet og Baaring Stories.
case_MurMinder_side-3  
Fortællingen

No Parking har udviklet koncept og manuskript til spillet sammen med Baaring Stories. Selv om fortællingen er fiktiv, indeholder den masser af formidling fra fortiden. Spillet er udformet så børnene selv indgår som aktive karakterer i fortællingen. Man får fra starten udleveret nogle spillekort (Trading Cards), som skal benyttes for at aktivere forskellige gåder og opgaver. Kortene placeres på afmærkede poster rundt omkring på slottet, hvorefter forskellige figurer vækkes til live der både udfordrer og hjælper med at løse opgaver undervejs.

I udviklingsfasen er der lavet en fortælling om kongens forhold til Kirsten Munk, som historien viser ikke var vellidt af alle. Børnenes opgave er at forhindre et giftmord på hende. De skal derfor finde et glas, noget frisk vin og en festkostume for at komme ind til den store ridderfest og redde hende. Når børnene kommer rundt på posterne, er de virkelige genstande (glas, vinkande og tøj) udstillet ved siden af posten, så børnene igennem spillet kan få et indblik i datidens genstande.
Avanceret spilteknologi

Spillet benytter en avanceret billedgenkendelsesteknologi til at aflæse børnenes position på slottet, samt afvikle animerede fortællinger der er udløst af hvilket spillekort der er blevet lagt. Børnenes valg undervejs spiller også ind i fortællingens udformning – og på denne måde opleves fortællingen forskellig fra person til person.

Når man peger iPad’ens kamera på et spillekort, der er lagt på en af posterne, kommer  figurerne til live som tredimensionelle animationer. AR-teknologien gør det endvidere muligt at bevæge sig rundt om figurerne og udforske dem som om at de var virkelige. Denne teknik byder på mange muligheder for formidling i fremtiden.
Udover det interaktionsdrevne spil, bliver børnene sat på prøver via små minispil som de skal løse undervejs. Her skal de for eksempel lytte til en melodi og afspille tonerne i den rigtige rækkefølge. Melodien er naturligvis fra Christian d. IV’s tid.
Case_Murminder_Side-2
case_MurMinder_side-1
 

Om projektet
No Parking har udover koncept og manuskript, haft ansvar for indtaling af stemmer med professionelle skuespillere, produktion af 3D-animationerne, samt design af interface.
Spillet der i dag kan afvikles på Koldinghus Slot, fungerer som pilotprojekt for et tiltænkt større projekt med flere historiske genstande, flere poster, og interaktion imellem flere fortællinger.