Århus Fortæller
Narrative filmoplevelser og spil for både børn og voksne

Århus Fortæller er et nyt permanent museum på 800 kvadratmeter i Den Gamle By i Århus. Museet fortæller byens historie fra vikingetiden til nutiden – og benytter en moderne formidling med narrative fortællinger og interaktivitet. No Parking har leveret 5 installationer til museet.

Toldspillet
Til museets renaissanceafsnit, har vi lavet et toldspil hvor man som skal kræve told af bønder og folk der er på vej ind i byen med handelsvarer. Spillet er udformet i en ungdommelig tegneseriestil med sjove lydeffekter, hvor man belønnes med klingende mønter for hver vare man fortolder. Det gælder om at optjene 200 Kroner indenfor spillets korte tidsperiode.

Interaktiv Projektion
I samme rum har No Parking lavet en interaktiv projektion af en 1700-tals Købmandsfamilie, som man kan interagere med via en tidsakse. Når man flytter markøren på tidsaksen til et af nedslagspunkterne, reagerer personerne på projektionen og fortæller om begivenheden. De film der vises er lavet med dygtige skuespillere på et filmstudie, og efterbehandlet så det ser ud som om at personerne står i en af museets kulisser.


Interaktiv Portrætvæg
Til afsnittet om Århus i 1900-tallet, har vi lavet en væg med interaktive portrætter, som man kan aktivere via nogle taktile felter. Her kan man f.eks. høre Fabrikanten fortælle om arbejdet på fabrikken, arbejderen om hans holdning til kapitalismen, eller den prostituerede om hendes vilkår. Når de enkelte personer fortæller deres historie “lytter” de andre portrætter med, og blander sig nogle gange i det der bliver sagt. No Parking har benyttet professionelle skuespillere og sørget for at deres blikretninger passer, så der skabes en troværdig oplevelse med billedernes interageren med hinanden.

Laste-container spil
I museets moderne afsnit har vi lavet et containerspil for børn, hvor man via 2 greb, skal sørge for at læsse et containerskib korrekt. Hvis man ikke fordeler vægten fra de forskelligt vejende containere korrekt på skibet, kan man risikere at skibet krænger rundt og mister de læssede containere. Spillet vindes ved at fordele vægten på skibets dæk. No Parking har designet og opbygget det fysiske interface, for at skabe en taktil fornemmelse af at være kranfører.